صفحه اصلی » اخبار » صندوق مکانیزه فروش چیست و چرا باید صندوق فروش داشته باشیم؟
صندوق مکانیزه فروش چیست و چرا باید صندوق فروش داشته باشیم؟
صندوق مکانیزه فروش چیست و چرا باید صندوق فروش داشته باشیم؟ زمان انتشار: جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ۱۹:۴۱

پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به تبع آن تغییر سبک زندگی بشر، نیازهای آدمی را دگرگون ساخته و به تدریج شیوه های جدید جایگزین شیوه های سنتی و قدیمی شده اند. در روزگاری که تمام امور حسابداری در دکان ها و حجره ها با چرتکه انجام می شد شاید کسی باور نمی کرد زمانی برسد که دیگر این وسیله کاربردی نه تنها پاسخگوی شاغلین حرف مختلف نباشد بلکه مخل انجام امور اقتصادی ایشان نیز باشد.
 
حتی ماشین حسابهای رومیزی نیز نتوانستند برای مدت زیادی جایگزین ابزار قدیمی باشند و امروزه شاهدیم استفاده از انواع رایانه ها جزء لاینفک زندگی انسان ها شده اند؛ رایانه هایی که روز به روز ارتقا یافته وکارایی های بیشتری پیدا می کنند. صندوق فروش (POS)، جزو ابزارهایی است که اطلاعات خرید، فروش و سایر هزینه های یک واحد شغلی را به صورت مکانیزه محاسبه، ثبت و در پایان برگه فیش را به همراه جزییات صادر می کند.ابزاری که جایگزین ابزارهای قدیمی شده است. علاوه بر صندوق فروش، نرم افزارهایی نیز طراحی شده اند که با نصب آنها بر روی رایانه های فروشگاهی می توان این امر را انجام داد. استفاده از صندوق فروش ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی افراد و درنتیجه جامعه، دقت و نظم امور را بالا می برد و از درصد خطا و اشتباه می کاهد که این مهم، منجر به رشد فعالیت شغلی می شود.
 
 
ارائه فاکتور فروش به مشتریان، اطمینان آنها را بیشتر می سازد و موجب رفع شبهه و سوء تفاهمات احتمالی می شود. یکی از اهداف مهم استفاده از صندوق فروش، شفافیت امور مربوط به هزینه هاست چرا که از طریق ارائه فاکتور و ثبت مبادلات، فعالیت های اقتصادی قابل استناد می شوند . صندوق های فروش باید چند ویژگی را در خود داشته باشند که عبارتند از:
 
1.       قابلیت ارتقا
2.       کیفیت مناسب
3.       به روز بودن و قابلیت استفاده از کارت های اعتباری.
استفاده از صندوق فروش مزایای بی شماری دارد که علاوه بر موارد یاد شده می توان به مزایای دیگری نیز اشاره کرد:
 
1.       دارا بودن بارکد خوان که به منظور شناسایی کالا استفاده می شود و به نحو چشمگیری در وقت مشتری و فروشنده صرفه جویی و از ایجاد صف های طولانی جلوگیری می کند.
2.       ساختار صندوق فروش مناسب کار متصدی آن است و به نوعی طراحی شده است که به کاربر نظم می دهد.
3.       دارا بودن کشوی پول، نمایشگر خاص مشتری و صدور فیش و …
4.       از دیگر مزایای کار با این دستگاه امکان دسترسی به گزارش واقعی روزانه و آگاهی یافتن از اینکه کدام کالا پرفروش یا کم فروش تر بوده اند، صرفه جویی در هزینه ها و قابلیت نگهداری هزینه ها است.
صندوق های فروش بسته به قیمت آنها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:
 
1.       ECR که برای فروشگاه های کوچک مانند سوپرمارکت ها کاربرد دارد.
2.       POS که برای فروشگاههای زنجیره ای بزرگ کاربرد دارد.
3.       TOUCH POS که در فست فودهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
شایان ذکر است برای بهره برداری لازم از امکانات این وسیله می بایست تمهیدات لازم اندیشیده شود و موانع و مشکلات، شناسایی و برطرف شوند تا شفاف سازی که توسط عوامل و امور مختلف همچون استفاده از صندوق فروش، حاصل می شود موجب رغبت و اطمینان روزافزون مردم برای استفاده از آنها شود که این مهم به علت ایجاد شفافیت، خود، قطعا دستاوردهای بزرگ و مهمی در برخواهد داشت.


برچسب ها