صفحه اصلی » اخبار » صندوق مکانیزه فروش چیست؟
صندوق مکانیزه فروش چیست؟
صندوق مکانیزه فروش چیست؟ زمان انتشار: جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ۱۹:۴۷

صندوق فروش عبارت است از رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
صندوق فروشعبارت است از رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که هدف از به‌کارگیری سامانه فروش، مدیریت خرید، فروش، هزینه و موجودی کالا توسط صاحبان مشاغل و صدور الکترونیکی فاکتور فروش می‌باشد. صندوق فروش انواع مختلفی دارد که هر حرفه، متناسب با نوع فعالیت خود و میزان بودجه‌اش، مبادرت به انتخاب و خرید آن می‌کند. بنابراین، به خوبی روشن است که صاحبان مشاغل مختلف با هر میزان بودجه می‌توانند به راحتی از این وسیله‌ی ارزشمند استفاده کنند و کارهای خود را با رونق بیشتری به پیش برده و از سردرگمی و خستگی در امور خود به نحو چشم‌گیری بکاهند.
 
چیستی و چرایی استفاده از سامانه های فروش؟
 
همانطور که اشاره شد، صندوق های فروش از ابتدای پیدایش تاکنون، به دلایل گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
1.       حفظ پول نقد از گزند سرقت و کلاهبرداری
2.       ارایه فاکتور خرید به مشتری
3.      ثبت اطلاعات فروش بنگاه جهت تعیین دقیق میزان فروش روزانه
4.      محاسبه مالیات از طریق میزان فروش روزانه
5.      مستند سازی مبادلات اقتصادی و تقویت شیوه های حسابداری
6.      شفاف سازی در فرایند کسب و کار و انضباط مالی در ابعاد خرد و کلان اجتماعی
بکارگیری سامانه های فروش توسط صاحبان مشاغل ، ضمن ساماندهی و نظم بخشی به تجارت در کشور، زمینه ارتقای رضایت مندی مودیان مالیاتی و تسهیل در ارایه خدمات الکترونیکی مالیات (E-TAX ) به شهروندان را فراهم کرده است .
 
 
مزایای استفاده از سامانه های فروشگاهی برای صاحبان مشاغل
 
صندوق فروش دارای نرم افزار فروشگاهی است و جهت ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه و هزینه نگهداری موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده صاحبان مشاغل از این سامانه ، موجب بهبود وضعیت کسب و کار آنان شده و با توجه به کاربری سریع و راحت این سامانه و سخت افزارهای طراحی شده در آن از جمله صندوق - بارکد - اسکنر -پرینتر - نمایشگر مشتری و غیره استفاده از این سامانه، افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت.
 
همچنین با توجه به سادگی نرم افزارهای فروشی که بر روی این دستگاههای مکانیزه تعبیه شده ، اتلاف انرژی پرسنل و فروشندگان به حداقل رسیده و این امر موجب صرفه جویی بسیار زیاد در هزینه ها خواهد شد.
 
از دیگر مزایای سامانه های فروشگاهی این است که صاحبان مشاغل با توجه به اطلاعات متنوع جمع آوری شده توسط نرم افزارهای فروش این دستگاه، قادر می باشند گزارشات متعددی را در زمینه تحلیل عملکرد فروش و نیز طبقه بندی اجناس و کالاهای موجود تهیه نمایند. این گزارشات به آنها کمک خواهد کرد تا با توجه به زمانهای مناسب فروش کالا، نسبت به اتخاذ تصمیم در خصوص مقدار و حجم سفارشات خرید و سرمایه مورد نیاز اقدام نمایند. این امر صاحبان مشاغل و فروشندگان را برای اینکه چه زمانی برای حراج اجناس و کالاهای اضافی مناسب است، یاری خواهد داد.
 
بزرگترین مزیت سامانه های فروشگاهی این است که کلیه عملیات فروشگاه اعم از ( فروش – انبار – حسابداری ) توسط یک سیستم اتوماتیک و یکپارچه صورت می گیرد و نکته قابل توجه این است که کلیه این عملیات بدون حضور فروشنده نیز روال خود را ادامه خواهد داد و البته امکان ردیابی و کنترل بر روی کلیه فاکتورهای فروش – خرید و انبار – تغییر موجودی کالا برای فروشنده وجود دارد و این مسئله فروشنده را قادر می سازد تا هیچگاه کسری موجودی – عودت بیهوده کالا و اشتباهات اعداد و ارقامی در موجودی صندوق نداشته باشد.
 
نرم افزارهای طراحی شده در این سامانه موجبات امنیت و آسودگی خاطر فروشنده را مهیا می سازد این به نحوی است که با تعریف سطح و میزان دسترسی کارکنان به اطلاعات صندوق ، فروشنده را از این جهت که غیر از وی کارکنان دیگر به میزان فروش و موجودی صندوق و اطلاعات مهم دیگر دسترسی ندارند مطمئن خواهد ساخت.
 
سامانه های فروشگاهی به نوعی طراحی شده اند که امنیت کامل را برای جلوگیری از هر گونه سخت افزار خارجی و نامطمئن دارا می باشند و این امر باعث ایجاد محدویت در دسترسی به سیستم فروش و در نتیجه ایجاد اطمینان خاطر کارفرما و امنیت اطلاعات فروش می شود.
 
در حال حاضر میلیونها فروشگاه در سرتاسر دنیا از این سیستم برای مدیریت و اداره فروشگاه خود استفاده می نمایند. استفاده و بهره برداری از این سیستم باعث خواهد شد تا صاحبان مشاغل به جای صرف نیرو و اتلاف وقت جهت انجام کارهای جاری و جمع آوری اطلاعات خرید و فروش ، وقت و انرژی خود را برای مدیریت و بررسی فروش و برنامه ریزی و خلاقیت برای فروش بیشتر صرف نموده و درآمد بیشتری را کسب نمایند.
 
بد نیست بدانیم در جامعه کنونی که فضای رقابتی در کسب و کار و مشاغل وجود دارد مشتری مداری و جذب و نگهداری مشتری یکی از نکات مهم سود آوری است .سامانه های فروشگاهی با امکانات موجود فروشندگان را قادر خواهد ساخت در کمترین زمان و با صدور فاکتور الکترونیکی فهرست خرید مشتری را به وی عرضه کرده و با حفظ احترام مشتری مراتب رضایت وی را کسب نمایند. ذکر این نکته ضروری است که سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه های خود اعلام کرده که هزینه های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش توسط صاحبان مشاغل ( اعم از سخت افزار و نرم افزار ) از درآمد مشمول مالیات مودیان مالیاتی که ملزم به نصب این سامانه هستند در اولین سال استفاده قابل کسر می باشد. ضمنا مودیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی در صورت عدم استفاده از سامانه های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.


برچسب ها